Wednesday 19 March 2014

Teh Panas & Teh Ais : Bahaya Untuk Kesihatan?

Assalamualaikum dan Selamat Tengahari!

Dah tenghari kan... arrghhh perOt pon dah start dangdut... dut dutt =) lapOr la tu.. panas pulak kat luar tu.. kalu minum teh ais pon sOdap nih.. ilang dahaga. Dah la sejuk.. maneh plak tu ngeh3x secawan x cukup nih... gila x minum! Teh Ais nih febret kita taw.. huhuhu

Teh Panas atau Teh Ais yang jadi pilihan? Ha.. mungkin ramai yang tak taw minuman ruji rakyat di Malaysia ini sebenarnya masing² mempunyai keburukan bergantung kepada cara pengambilan.


Bahaya Teh Panas

Hasil kajian terbaru oleh peneliti Iran mengatakan meminum teh dalam keadaan masih panas berpotensi menjadi punca barah kerongkong.

Reza Malekzadeh dari Tehran University meneliti 300 orang yang kebiasaannya minum didiagnosis mengidap barah kerongkong, sementara 571 orang lainnya dalam keadaan sihat. Mereka semua berasal dari daerah yang sama iaitu di negeri Golestan di Iran Utara. Golestan merupakan salah satu daerah dengan tahap barah kerongkong tertinggi di dunia walaupon jumlah yang merokok dan meminum alkohol sangat rendah.

Bahaya Minum Teh Ais 

Teh Ais semestinya memang menjadi kegemaran ramai dan mudah mendapatkannya sama ada di warung tepi jalan hingga restoren mewah pon turut menyediakan Teh Ais sebagai salah satu menu minumannya.

Tetapi, tahukah anda di sebalik nikmat kesedapannya yang tidak terhingga itu teh ais sebenarnya berpotensi tinggi membahayakan kesihatan. Penelitian Loyola University Chicago Stritch School of Medicine ada mengatakan bahawasa nya pengambilan teh ais secara berlebihan amat berisiko menghidap penyakit batu karang.

Teh Ais mengandungi oksalat yang tinggi iaitu salah satu bahan kimia yang menjadi punca pembentukan batu ginjal. "Bagi mereka yang memiliki kecenderungan sakit batu karang, Teh Ais merupakan minuman berbahaya", Dr. John Milner (Pembantu Profesor Department Urologi.

Disebabkan itu, Milner menyarankan agar menggantikan pengambilan Teh Ais dengan air putih ataupon mencampurkan dengan lemon. Lemon kaya dengan kandungan asid sitrik dan ianya dapat menghalang pertumbuhan batu karang.

Batu karang adalah kristal kecil yang terbentuk dari mineral dan garam yang biasanya terdapat dalam ginjal atau saluran pundi kencing. Mineral yang tidak terpakai itu umumnya akan keluar dari tubuh bersama urin, tetapi dalam kondisi tertentu akan mendap dan membentuk batuan di dalam saluran pundi kencing. 

Ha.. bukan tak boleh minum langsung taw kawan² tetapi pandai²lah mengawal dan menghadkan cara kita mengambil minuman tersebut.




No comments:

Post a Comment