Tuesday 18 March 2014

4 Minuman Mampu Melangsingkan Tubuh Badan


Assalamualaikum & Selamat Tengahari! 

Kita terbaca nih tadi... dan kita rasa nak share ngan kawan². Rasanya ada yang dah penah bacakan =) sebenarnya kita bukanlah penggemar kopi.. hihihiii bila tengok kopi O panas² macam nih memang buat kita teringat sangat kat arwah bapak kita.. ermmm dulu² kita jugak la yang selalu bancuhkan tuk dia... =) haaa.. kita nih pantang bukak mulut.. memang ada la yang kita nak cerita.. jOm kita sama² menaip sambil membaca.. Semoga ia bermanfaat tuk semua.. InshaAllah.. 

Bismillah... 



Tahukah anda masalah Obesiti atau biasanya kita sebut GEMOK menjadi salah satu masalah kepada penduduk di Malaysia pada hari ini khususnya. Seperti yang kita sedia maklum, Obesiti bukan hanya mengundang penyakit tetapi juga boleh mengakibatkan seseorang itu hilang rasa keyakinan dalam diri. Di pasaran kini banyak terdapat pil² pelansing yang dijual di laman sosial dan juga di papan² iklan. Tetapi semuanya tidak akan mendatangkan kesan yang baik sekiranya kita mengamalkan cara pemakanan yang tidak sihat dan diet yang betul. Percayakah anda bila kita katakan minuman yang kita minum itu dapat membantu untuk melangsingkan badan? Minum je terus jadi kurus.. =) ngeee...

1- Kopi Hitam
Taw tak.. hanya minum secawan kopi hitam di awal pagi atau segelas kopi ais di waktu tengahari sebenarnya membantu dalam menurunkan berat badan. Macam mana tu? Betoi... kopi hitam nih berfungsi merangsang kafien yang boleh mengawal nafsu makan. Malah ia juga mampu memanaskan tubuh badan kita dan meningkatkan metabolisme dalam badan. Cuma, kita kena kurangkan pengambilan gula bersama kopi Tapi boleh gantikan dengan susu skim. Sedapkan.. =)

2- Air
Wanista pernah menulis artikel berkaitan keberkesanan air dan rutin meminum air suam mampu menurunkan berat badan. Amalan ini bukan sahaja dapat membuang toksin dalam badan tetapi sangat berkesan membantu menurunkan berat badan yang berlebihan. Anda juga boleh menambah rasa dengan meletakkan hirisan buah lemon, limau nipis, timun dan juga tomato kerana tomato memberi khasiat yang banyak dan manfaat yang baik.

3- Jus Sayuran
Ha tak kesah la jus yang dah siap beli dalam tin ka, botol atau pon kita buat sendiri.. asalkan jus taw. Jus bayam adalah jus yang memberi serat dan nutrien dalam badan kita dimana ia bertindak balas menurunkan berat badan dengan cara yang berkesan.

4- Teh Hijau 
Terbukti berkesan membantu melangsingkan badan dan meningkatkan metabolisme. Cuba amalkan minum teh hijau tidak kira samada sejuk atau pun panas. Teh hitam dan oolong, kedua²nya mengandungi anti-oksidan yang boleh menyingkirkan toksin dalam badan.


*credit penpatah.blogspot.com (TQ) =)


No comments:

Post a Comment